Henkilöstö ja organisaatio

Hanselissa oli voimassa olevia työsuhteita 31.12.2018 yhteensä 95 (94 henkilöä 31.12.2017, 75 henkilöä 31.12.2016). Henkilöiden keskimääräinen työpanos vuonna 2018 oli 90 (83 vuonna 2017, 73 vuonna 2016). Henkilöstömäärän lisäys johtuu yhtiön strategisesta valinnasta vahvistaa edelleen asiantuntijapalveluiden ja analytiikan osaamista. Vuoden 2018 lopussa naisten osuus henkilöstöstä oli 55 prosenttia ja yhtiön johtoryhmässä 50 prosenttia. Työntekijöiden keski-ikä oli 43 vuotta. Tilikauden lopussa 99 prosenttia työsuhteista oli vakituisia (96 prosenttia vuonna 2017, 100 prosenttia vuonna 2016).

61 prosentilla työntekijöistä oli ylempi korkeakoulututkinto ja viidellä prosentilla alempi korkeakoulututkinto. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on niin ikään viidellä prosentilla ja alempi ammattikorkeakoulututkinto 14 prosentilla. Keskiasteen tutkinnon suorittaneita oli yhteensä 10 prosenttia ja ilman ammatillista tutkintoa viisi prosenttia. Koko yhtiön vakituinen henkilöstö kuuluu tulospalkkiojärjestelmän piiriin. Tulospalkkioiden osalta Hanselissa noudatetaan talouspoliittisen ministerivaliokunnan antamia ohjeita yritysjohdon ja avainhenkilöiden palkitsemisesta.

Vuoden 2018 aikana yhtiöön palkattiin 12 uutta työntekijää, joista kolme määräaikaiseen työsuhteeseen. Vuoden aikana yhtiön palveluksesta lähti yhdeksän työntekijää. Lähtijöistä viisi irtisanoutui ja neljän määräaikainen työsopimus päättyi. Irtisanoutuneiden kanssa käydään lähtöhaastattelu palautteen saamiseksi.

Työntekijöiden hyvinvointia ja työkykyä kartoitetaan säännöllisesti, syksyllä 2018 toteutetun kyselyn tulokset osoittivat parannusta työviihtyvyydessä, kokonaisarvosana oli 3,92 asteikolla 1–5. Hansel kannustaa työntekijöitään kehittämään osaamistaan, vuonna 2018 hanselilaiset osallistuivat keskimäärin kolmeen koulutuspäivään. Esimiehille järjestetään säännöllisesti koulutus- ja keskustelutilaisuuksia esimiestyöhön liittyen.

Kestävä kehitys, ympäristötekijät ja harmaa talous

Vastuullisuus ja harmaan talouden torjuntaan liittyvät asiakokonaisuudet julkisissa hankinnoissa ovat nousseet entistä tärkeämpään rooliin. Hansel noudattaa toiminnassaan vastuullisuuden periaatteita valtioneuvoston linjausten mukaisesti. Vastuullisuusraportointi on vakiinnutettu osaksi yhtiön vuosittaista raportointia, ja siinä kerrotaan yksityiskohtaisesti vastuullisuuteen liittyvistä toimenpiteistä.