Katsaus vuoden 2018 tapahtumiin

Vuotta 2018 leimasi vahvasti valmistautuminen yhdistymiseen KL-Kuntahankinnat Oy:n kanssa. Neuvottelut alkoivat alkuvuonna Kuntahankintojen aloitteesta ja johtivat nopeassa tahdissa sulautumissuunnitelman ja yhdistymissopimuksen tekemiseen toukokuussa 2018. Yhtiöiden omistajat Suomen valtio ja Suomen Kuntaliitto näkivät koko julkisen sektorin yhteishankintayksikön tuovan merkittävää etua asiakaskunnalle sekä hankintaosaamisen kehittämisen näkökulmasta että laajemman palvelutarjonnan kautta. Lisäksi volyymin keskittäminen aikaansaa jo sinällään säästöjä.

Hanselin vuonna 2016 alkanut strategiakausi voitiin todeta päättyneeksi ja hyvin toteutuneeksi. Hansel lisää toiminnallaan valtion hankintatoimen tuottavuutta ja on visionsa mukaisesti toiminut valtion hankintatoimen uudistajana. Asiakas keskiössä -⁠toimintamalli saatiin jalkautettua ja siitä näyttönä mitattiin korkeaa asiakastyytyväisyyttä. Liiketoiminnan kehitys sujui suunnitelmien mukaan, samoin kuin siirtyminen digitaalisiin työvälineisiin, kuten sähköiseen kilpailuttamiseen. Uuden strategian valmistelu aloitettiin vuoden 2018 toukokuussa yhteistyössä Kuntahankintojen kanssa.

Fuusio edellytti Hansel-lain muuttamista, jota koskeva hallituksen esitys valmisteltiin valtiovarainministeriössä ja annettiin eduskunnalle syyskuussa. Laki tuli voimaan vuoden 2019 alusta. Lain 1 §:stä poistettiin maininta siitä, että Hansel on kokonaan valtion omistama. Lain 3 §:n asiakkaita koskevaan luetteloon lisättiin lisäksi kunnat, kuntayhtymät, evankelis-luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkko sekä näiden seurakunnat. Myös edellä mainittujen organisaatioiden määräysvallassa olevat julkisoikeudelliset laitokset voivat lakimuutoksen jälkeen olla Hanselin asiakkaita. Asiakkaita koskevaan luetteloon lisättiin myös Keva.

Fuusion valmistelu oli toisella vuosipuoliskolla intensiivistä. Liiketoiminnan ja hallinnon yhdistämistä suunniteltiin useissa integraatioryhmissä. Syksyllä myös yhtiöiden hallitukset tapasivat ja keskustelivat uuden Hanselin tulevista strategisista linjauksista. Fuusion alkuperäinen aikataulu vuodenvaihteessa osoittautui kuitenkin liian kireäksi ja yhdistymisen toteutus siirrettiin vuoteen 2019. Fuusiovalmisteluihin liittyi Hanselin omistajan päätös alentaa yhtiön osakepääomaa 7,5 miljoonalla eurolla siten, että osakepääomaksi jäi 5 miljoonaa euroa. Toimenpide mahdollistaa pääoman palauttamisen sopimuksen mukaisesti omistajalle ennen fuusiota.

Fuusiosuunnitelmat vauhdittivat Postitalossa sijaitsevan Hanselin toimitilan muuttamista monitilatoimistoksi. Kesälomien jälkeen henkilökunta pääsi palaamaan uudistettuun työympäristöön, muutos on koettu positiivisena.

Hansel oli vuoden aikana mukana useissa hankkeissa, kuten esimerkiksi valtiovarainministeriön johtamassa Valtion hankintojen digitalisointi toteutusohjelmassa (Handi), Valtiokonttorin Tietokiri-hankkeessa ja työ- ja elinkeinoministeriön Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen osaamiskeskuksessa (KEINO) sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtamassa työryhmässä Harmaa talous ja julkiset hankinnat. Yhtiössä tehtiin useita kehityshankkeita, joista merkittävimmät olivat sähköisten työvälineiden kehittäminen asiakkaiden kevennettyjen kilpailutusten hoitamiseen ja yhtiön CRM-järjestelmän uusiminen. Hansel sai valtiovarainministeriöltä toimeksiannon ja rahoitusta toteuttaakseen Suomeen uuden julkisten hankintojen ilmoituskanavan, Hilman. Projekti on parhaillaan käynnissä.

Keväällä 2018 voimaantulleen tietosuoja-asetuksen (GDPR) edellyttämät toimet aiheuttivat merkittävästi työtä yhtiön lakiyksikössä ja kategorioissa. Asetuksen johdosta yhteishankintasopimukset analysoitiin ja niihin tehtiin asetuksen edellyttämät muutokset. Uusia kilpailutuksia varten laadittiin sopimusmalleja ja mallilausekkeita. Tietosuoja-asioihin liittyvää koulutusta järjestettiin koko henkilöstölle. Työ onnistui hyvin, mikä myös todettiin hallituksen teettämässä sisäisen tarkastuksen raportissa.

Hanselin asiantuntijat ovat olleet mukana myös JIT-ehtoihin liittyvässä tietosuojalausekkeiden päivitystyössä. Syksyllä 2018 voimaantullut liikesalaisuuslaki on aiheuttanut tarpeen täsmentää tarjouspyyntömalleja sekä työohjeistusta. Myös tähän lakiuudistukseen liittyvää koulutusta on annettu henkilöstölle.

Eduskunnassa on ollut vireillä 2017 annettu lakiehdotus (HE 63/2017 vp), jossa ehdotetaan maakunnille oikeutta käyttää Hanselin palveluja. Tämä lakiehdotus sisälsi myös eräitä täsmennyksiä Hanselin tehtäviin, kuten mahdollisuuden osallistua rajat ylittäviin yhteishankintoihin sekä hankintatiedon käsittelyn ja tähän liittyvän tiedonsaantioikeuden. Lakiehdotusta on käsitelty eduskunnan talousvaliokunnassa, mutta käsittely on rauennut maakuntauudistukseen liittyvän lainsäädännön raukeamisen vuoksi.

Korkeimman hallinto-oikeuden ja markkinaoikeuden hankintojen laajuutta koskevat ratkaisut sekä Unionin tuomioistuimen tuomio asiassa C-216/ 17 ovat aiheuttaneet tarpeen harkita tietojen saamista yhteishankintasopimuksia käyttävien hankintayksiköiden tulevista hankinnoista sekä hankintojen laajuuden entistä tarkempaa esittämistä tarjouspyynnöissä. Tähän liittyviä toimintatapojen muutoksia otetaan käyttöön vuonna 2019.

Hanselilla oli vuoden 2018 lopussa vireillä markkinaoikeudessa seitsemän valitusta, jotka koskevat kolmea eri kilpailutusta. Kolme näistä markkinaoikeudessa vireillä olevasta valituksesta koskee hankintaoikaisun vuoksi poistettua hankintapäätöstä. Lisäksi yhtiöllä oli vuoden 2018 lopussa vireillä kaksi valitusta korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Yhtiöllä on lisäksi vireillä asiakirjojen julkisuutta koskeva oikeudenkäynti hallinto-oikeudessa. Hansel sai vuonna 2018 markkinaoikeudelta kaksi päätöstä, joissa valitukset hylättiin.

Hansel seuraa julkisten hankintojen käsittelyä Euroopan unionissa. Hansel on mukana Euroopan valtioiden keskeisten yhteishankintayksiköiden yhteistyöryhmässä. Tässä ryhmässä ovat Hanselin lisäksi muun muassa seuraavat yhteishankintayksiköt: Tanskan SKI, Ruotsin Kammarkollegiet ja SKL Kommentus, Itävallan BBG, Italian Consip ja Portugalin ANCP. Kesäkuussa 2018 Hansel järjesti vuorollaan kaksipäiväisen eurooppalaisten yhteishankintayksiköiden tapaamisen Finlandia-talossa (CPB Network meeting).

Olennaiset tapahtumat tilikauden päättymisen jälkeen

Hanselin hallitus hyväksyi tammikuussa 2019 uuden strategian, jota tullaan päivittämään fuusion toteutumisen myötä. Liiketoiminnassa ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia tilikauden päättymisen jälkeen.