Aktiivista vaikuttamista kansallisella ja EU-tasolla

Hansel edistää julkisten hankintojen tehokkuutta ja sujuvuutta vaikuttamalla sääntelyyn sekä kansallisella että koko Euroopan tasolla. Vuoden 2018 aikana Hansel antoi 11 lausuntoa eri ministeriöille, ja osallistui aktiivisesti EU-komission valmisteilla oleviin hankkeisiin.

Merkittävä vuoden 2018 aikana tehty vaikuttamistyö liittyi Hansel Oy:stä koskevan lain muutokseen. Hansel osallistui vahvalla panoksella lain valmisteluun, ja Hanselin asiantuntija oli talousvaliokunnan kuultavana eduskunnassa. Hanselin ja KL-Kuntahankintojen fuusion mahdollistamiseksi lakia muutettiin siten, Hansel Oy:n osakkeenomistajina voisivat olla muutkin kuin valtio. Samalla yhtiön asiakaspiiriä laajennettiin siten, että asiakkaina voisivat nykyisten valtioasiakkaiden lisäksi olla mm. kunnat, kuntayhtymät, evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen kirkko ja Keva.

Vuoden 2018 aikana Hansel tuki aktiivisesti Euroopan komission työryhmää, jonka tehtävänä on uudistaa hankintojen yksilöimisessä käytettävä CPV-koodisto. Hansel keräsi kotimaisilta hankintaorganisaatioilta parannusehdotuksia ja näkemyksiä CPV-koodiston käytöstä ja saattoi ne komission tiedoksi.

Hansel osallistui myös EU-komission konsultaatioon julkisten hankintojen ilmoittamisesta. Julkisista hankinnoista ilmoittaminen on tarkoitus uudistaa vuosien 2022-2023 aikana. Tavoitteena on ilmoittamisen helpottaminen ja siitä aiheutuvan hallinnollisen taakan pienentäminen.

Vuoden 2018 aikana annetut lausunnot:

• VTV: Lausunto keskitettyjä ict-palveluja koskevaan tarkastuskertomusluonnokseen
  • VM: Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi Palkeita ja Valtiokonttoria koskevien lakien muuttamiseksi
  • VM: Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laista sähköisestä laskutuksesta (Hansel myös eduskunnassa kuultavana 1/2019)
  • YM: Lausunto jätelain muuttamista koskevasta lakiehdotuksesta
  • VM: Lausunto linjauksista julkisen hallinnon tiedon sijainnista ja hallinnasta
  • VM: Lausunto julkisen hallinnon tietoliikennepalvelulinjauksista
  • TEM: Lausunto TEM:lle Eduskunnan oikeusasiamiehen yhteishankintayksiköiden komissiota koskevan lausuntopyynnön johdosta
  • UM: Lausunto julkisten hankintojen vastavuoroisuusasetusta koskeva EU-parlamentin raporttiluonnoksesta
  • LVM: Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta laiksi maantielain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta
  • LVM: Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain ja julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta annetun lain muuttamisesta
  • VM: Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi julkisen hallinnon tiedonhallinnasta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Sisäinen tarkastus pureutui GDPR-käytäntöihin
Hanselin hallitus valitsi vuoden 2018 sisäisen tarkastuksen teemaksi toukokuussa sovellettavaksi tulleen EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimusten täyttymisen tarkastamisen.