Strategia ja visio
Hanselin vuosien 2016–2018 visiona on ollut toimia hankintatoimen uudistajana. Yhtiön strategiset tavoitteet ovat liittyneet suunnitelmallisiin ja hyvin johdettuihin valtion hankintoihin, jotka toteutetaan vastuullisesti ja asiakaskeskeisesti sähköisiä työvälineitä hyödyntäen. Hanselin hallituksen toukokuussa 2016 hyväksymän strategian oli tarkoitus ulottua vuoteen 2020 asti, mutta Hanselin ja KL-Kuntahankintojen fuusiovalmistelun vuoksi strategian uudistustyö aloitettiin jo vuonna 2018, ja hallitus hyväksyi uuden vuosien 2019–2022 strategian tammikuussa 2019. Strategiatyöhön osallistuivat johtoryhmien rinnalla molempien yhtiöiden hallitukset ja henkilöstöt.
Vuonna 2018 asiantuntijapalvelujen tarjontaa lisättiin strategian mukaisesti. Uutena tuotteena lanseerattiin hankintatoimi palveluna, mikä tarkoittaa pienehkön hankintayksikön hankintatoimen osittaista ulkoistamista Hanselille. Myös hankintojen johtamiseen liittyviä analyysi- ja raportointityökaluja kehitettiin, ja niihin liittyviä palveluita tarjottiin asiakkaille enenevässä määrin muun muassa lanseeraamalla verkkopalvelussa Hankintapulssi-työkalu. Yhteishankintojen tarjontaa laajennettiin dynaamisilla hankintajärjestelmillä, jotka tarjoavat aiempaa joustavamman toimintamallin. Ne soveltuvat erityisesti nopeasti muuttuville toimialoille ja markkinoille.
Vastuullisuusnäkökohdat ovat kiinteä osa Hanselin johtamista. Yhteishankintojen kilpailutuksiin asetetaan vastuullisuuteen liittyviä vaatimuksia ja myös asiakkaita tuetaan heidän omissa vastuullisissa hankinnoissaan. Vuonna 2018 sosiaalisen vastuun johtamiseen liittyvä Code of Conduct oli käytössä toimistokalusteiden kilpailutuksessa. Hanselin oman toiminnan vastuullisuusnäkökohdat liittyvät ympäristövaikutusten vähentämiseen, hyvään taloudenhoitoon, tehokkaaseen resurssien käyttöön, henkilökunnan työhyvinvointiin sekä asiakas- ja toimittajatyytyväisyyden kehittämiseen.
Hansel on aktiivisesti mukana useissa valtiokonsernin yhteisissä kehityshankkeissa, joista Handi-ohjelma digitalisoi valtion hankintoja kokonaisuutena, Tietokiri tekee tiedolla johtamisen vallankumousta julkisessa hallinnossa ja KEINO (Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus) syventyy hankintojen vaikuttavuuteen sekä vastuullisuuteen.
Seuraavaksi: Ennätyksiä rikottiin jälleen