Ennätyksiä rikottiin jälleen

Vuonna 2018 Hanselin liiketoiminta jatkoi kasvuaan. Yhteishankinnoissa oli vilkasta niin myynnin kuin kilpailutustenkin näkökulmasta. Asiantuntijapalveluiden myynti kasvoi lähes 200 000 eurolla.

Yhteishankinnat

Yhteishankinnoissa saavutettiin vuonna 2018 ennätysvolyymi, 895 miljoonaa euroa (830 miljoonaa euroa vuonna 2017). Kilpailutusprojekteja tehtiin 22, ja niissä hankintapäätöksiä 201. Dynaamisia hankintajärjestelmiä perustettiin neljä kappaletta (kotimaan pitkäaikaismajoitus, tietokoneet IOS/OSX-käyttöjärjestelmällä, IT-konsultointi sekä työterveyshuolto). Puitesopimuksia kehitettiin entistä paremmin tarpeita vastaaviksi ja esiselvityksiä käynnistettiin asiakkaiden pyynnöstä myös kokonaan uusista tuoteryhmistä, kuten työsuhde-eduista (mm. liikunta- ja lounasetu) sekä jätekuljetuspalveluista. Näiden osalta mahdolliset kilpailutukset tehdään vuonna 2019.

Vuoden 2018 alussa mitattiin sopimustoimittajien tyytyväisyyttä Hanselin toimintaan. Toimittajat antoivat Hanselille hyvän arvosanan 4 (asteikolla 1–5). Kategoriahallinnassa kehityshankkeita oli käynnissä useita, joista merkittävimpiä olivat kevennettyjen kilpailutusten digitalisoinnin sekä dynaamisen hankintajärjestelmän käyttöönotto. Dynaaminen hankintajärjestelmä (DPS) on täysin sähköinen hankintamenettely, joka on avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville tarjoajille koko kestonsa ajan. Myös palvelukeskusyhteistyöhön panostettiin aikaisempaa enemmän. Kategorioita oli vuoden lopussa 17, ja näiden alla puitejärjestelyjä ja dynaamisia hankintajärjestelmiä yli 90.

Yhteishankintojen kehitys

Asiakkaiden omat kilpailutukset

Hanselin asiantuntijat tarjosivat vuonna 2018 asiakkaille kilpailutuspalveluja noin 1 345 000 euron arvosta (1 269 000 vuonna 2017). Tästä yhteishankintojen sisäisten MinikisaPlus-kilpailutusten osuus oli 153 000 euroa (157 000 vuonna 2017), ja loput olivat asiakkaiden omia kilpailutuksia. Asiakkaiden kilpailutuksia oli yhteensä 161, joiden lisäksi tehtiin 53 MinikisaPlus-toimeksiantoa. Aikaa näihin käytettiin noin 1 600 henkilötyöpäivää. Tämän lisäksi asiantuntijamme tukevat asiakkaitamme veloituksetta heidän itse tekemissään yhteishankintojen sisäisissä kilpailutuksissa, joita tehtiin 145 kappaletta viime vuoden aikana.

Useiden asiakkaiden kanssa yhteistyö on vakiintunutta, ja kilpailutus­toimeksiannoista sopimisesta on tullut entistä suunnitelmallisempaa.

Useiden asiakkaiden kanssa yhteistyö on vakiintunutta, ja kilpailutustoimeksiannoista sopimisesta on tullut entistä suunnitelmallisempaa. Asiakaskohtaisten hankintojen kohteet vaihtelevat tieteellisistä laitteista asiantuntijapalveluihin. Suurin osa hankinnoista liittyy ICT-palveluihin.

Vuoden 2018 keväällä Hanselin kilpailutuspalveluiden vaikuttavuutta arvioitiin KPMG:n tekemässä tutkimuksessa. Kilpailutuspalvelujen todettiin tuottavan poikkeuksetta tunnistettavissa olevaa hyötyä asiakkaille. Hankintaprosessien läpimenoaikojen todettiin lyhentyneen, laadun parantuneen ja asiakkaiden omien resursseja vapautuneen hankinnan substanssiin liittyvien tekijöiden määrittelyyn. Tutkimuksessa laatua todettiin lisäksi parantaneen Hanselin asiantuntijoiden rooli hankinnan koordinoinnissa, yleinen valtionhallinnon tuntemus sekä hankintaprosessiin liittyvä tekninen suoritusvarmuus. Asiantuntijapalvelujen asiakastyytyväisyys on pysynyt korkealla tasolla.

Hankintatoimen kehittämispalvelut

Hankintatoimen kehittämispalveluiden kysyntä jatkui hyvänä vuonna 2018 päätyen 338 000 euron liikevaihtoon (240 000 euroa vuonna 2017). Yhteensä vuonna 2018 toteutettiin 22 kehittämistoimeksiantoa, joista arvoltaan merkittävimmät tehtiin Sotedigille, Säteilyturvakeskukselle ja valtiovarainministeriölle. Kehittämistoimeksiannot liittyivät useimmin hankintojen ohjaukseen ja organisointiin, tunnuslukujen ja nykytilan analysointiin, suunnitteluun, sopimushallintaan ja toimittajayhteistyön kehittämiseen.

Asiakkaiden yksittäisiä haasteita ratkaistaan projektimaisessa toteutuksessa, kun taas laajemmat ja pitkäkestoisemmat toimeksiannot toteutetaan hankinnan kehittäjä -palveluna. Tässä palvelumuodossa Hanselin kehityspäällikkö siirtyy ennalta sovituksi määräajaksi asiakkaan organisaatioon. Vuonna 2018 pilotoitiin myös uutta, budjettivaltion organisaatioille tarjottavaa hankintatoimi palveluna -palvelua, jossa asiakasorganisaatio ulkoistaa osittain hankintojen toteutuksen ja johtamisen Hanselille. Yksikkö on osallistunut myös aktiivisesti Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus (KEINO) -hankkeeseen.

Yhteishankintauutuus palvelee asiakkaita uudenlaisella tavalla
Kesällä 2018 päivänvalon näki Hanselin ensimmäinen dynaaminen hankintajärjestelmä eli DPS.
Taksikilpailutuksessa painoivat ympäristöasiat
Kesällä 2018 Suomen vilkkaimmalla taksitolpalla, Helsinki-Vantaan lentoasemalla, alkoi uusi aika.
Hankintatoimen saa myös palveluna
Vuonna 2018 pilotoimme uutta kokonaispalvelua hankintayksiköille, joilla ei itsellään ole riittävästi resursseja tai osaamista hankintatoimen eri tehtäviin.