Toimitusjohtajalta

Kohti muutosta

Vuosi 2018 oli meillä Hanselissa työntäyteinen. Samalla kun rikoimme kaikissa palveluissamme myyntiennätykset, valmistelimme nopeassa tahdissa yhdistymistä KL-Kuntahankintojen kanssa. Tämä vaati paljon venymistä kaikilta, ja olenkin erityisen iloinen siitä, että haastavan vuoden päätteeksi henkilöstö antoi työtyytyväisyystutkimuksessa entistäkin paremmat arvosanat.

Kevään aikana omistajamme valtiovarainministeriö kävi KL-Kuntahankintojen omistajan Kuntaliiton kanssa keskusteluja koko julkisen sektorin yhteishankintayksikön perustamisesta. Tämä todettiin järkeväksi monestakin syystä: hankintaosaamista pystyttäisiin kehittämään paremmin, asiantuntijapalvelut olisivat laajemman asiakaskunnan saatavilla ja suuremmat volyymit takaisivat tehokkaammat hankinnat.

Fuusion valmistelu oli toisella vuosipuoliskolla hyvin intensiivistä. Liiketoiminnan ja hallinnon yhdistämistä suunniteltiin useissa integraatioryhmissä, ja henkilöstöt tapasivat toisiaan muutoksen merkeissä. Itse osallistuin lukuisiin tilaisuuksiin eri puolilla maata ja tutustuin tulevaan asiakaskuntaamme. Joulun alla todettiin kuitenkin, että valmisteluun tarvitaan vielä lisää aikaa, ja yhdistymisemme toteutus siirtyi syksylle 2019.

Yksi konkreettinen toimi fuusion mahdollistamiseksi oli Postitalossa sijaitsevan toimitilamme muuttaminen monitilatoimistoksi, jotta uudet hanselilaiset mahtuvat työskentelemään kanssamme. Uudistetut, modernit tilat ovat yllättäneet toimivuudellaan positiivisesti, ja ne ovat tukeneet hienosti hanselilaisten työintoa.

Yhteishankintojen vuosimyynnissä kolkuttelemme jo 900 miljoonan euron rajaa, mikä on julkisten varojen säästön näkökulmasta todella hienoa. Kehitämme sopimuksiamme jatkuvasti, jotta ne palvelisivat asiakkaiden tarpeita mahdollisimman hyvin. Vuoden 2018 yhteishankintauutuus oli dynaamisten hankintajärjestelmien käyttöönotto. Ne soveltuvat erityisesti toimialoille, joissa muutos on nopeaa ja joustavuutta tarvitaan.

Myös asiantuntijapalveluiden osalta vuosi oli hyvin vilkas. Kiiteltyjä kilpailutusprojektejamme tehtiin jälleen sekä lukumääräisesti että hankintojen arvolla mitattuna enemmän kuin edellisvuonna. Kehittämispalvelumme vakiinnuttivat asemansa tarjonnassamme, ja uusi tuote, hankintatoimi palveluna, lanseerattiin pienemmille asiakasorganisaatioille. On ollut ilo huomata, kuinka paljon kysyntää erityisosaamisellemme on.

Tekemistä riitti vuonna 2018, kuten tästä vuosikertomuksesta voitte lukea. Mukana on myös kattava katsaus vastuullisuustyöhömme, jota suurena hankintayksikkönä tarmokkaasti teemme. Alkaneena vuonna jatkamme hommia koko ajan kehittyen, ja loppuvuodesta myös kunta-asiakkaita palvellen.

Anssi Pihkala