Hanselilaiset jakavat osaamistaan

Useat hanselilaiset käyvät puhumassa julkisista hankinnoista erilaisissa tilaisuuksissa. Vuonna 2018 puheenvuoroja pidettiin:

• Metropolia-ammattikorkeakoulussa
  • HAUS:ssa
  • Lakimiesliitossa
  • Valtioneuvostossa
  • Julkisten hankintojen neuvontayksikössä
  • Aalto Executive Educationissa
  • OECD:ssa

Vastuullisuusaamupäivä: Hankinnoilla voi vaikuttaa, kun osaa vaatia

Huhtikuussa 2018 järjestettiin ensimmäinen Hanselin vastuullisuusaamupäivä, joka kiinnosti asiakkaita laajasti. Erityisesti sosiaalisen vastuun kysymyksiin elektroniikkateollisuudessa pureutunut tilaisuus houkutteli paikalle yli 60 osallistujaa. Vastuullisuustyöstä tilaisuudessa puhuivat muun muassa Kirsi Koivusaari Hanselista, Anu Kultalahti Finnwatchista, Linda Piirto työ- ja elinkeinoministeriöstä sekä Laura Kuistio Liikennevirastosta.

Perustan sosiaaliselle vastuullisuudelle luovat YK:n ohjaavat periaatteet, joiden mukaan valtioiden velvollisuus on turvata ihmisoikeuksien toteutuminen ja yritysten velvollisuus kunnioittaa niitä. Sosiaalisen vastuun edistäminen on jatkuva prosessi, johon sisältyvät kiinteästi myös seuranta ja raportointi. Ihmisoikeuksien turvaamiseen liittyy useita haasteita, kuten niiden toteutuminen koko toimitusketjussa tai elämiseen riittävän palkan määritteleminen eri maissa, mutta parhaita käytäntöjä jakaen näissä voidaan onnistua.

Vastuullisuuskeskustelun lyhyen historian aikana keskustelu on monipuolistunut huomattavasti siitä, mitä se alussa oli. Yhdessä laajalla rintamalla sopiminen on vastuullisuuden edistämisessä toimivin vaihtoehto, mutta organisaatioiden pitää luoda myös itselleen selkeät käytännöt vastuullisuustyöhön. Tarvitaan päätös siitä, kenen vastuulla asia on, kuka sitä seuraa ja miten raportoidaan. Sosiaalinen vastuu ei koske vain kaukaisia maita, vaan on päivittäin läsnä Suomessakin. Meidän työelämässämme ihmisoikeuskysymykset liittyvät muun muassa työturvallisuuteen, työssä jaksamiseen, monimuotoisuuteen ja asiakkaiden yksityisyyden suojaan.

Vastuullista elektroniikkatuotantoa

Hanselin ja Finnwatchin yhteisestä tietokonehankintojen vastuullisuusprojektista puhui Tero Lehtisaari. Projektin aikana laadittiin työkaluja sosiaalisen vastuun edistämiseksi julkisissa hankinnoissa ja tehtiin Tietokoneet-puitejärjestelyn kilpailutus.

”Tulokset olivat hyvä ja ne ovat kaikkien luettavissa Finnwatchin Sanoista tekoihin -⁠raportista. Toivomme, että antia lainataan vapaasti. Nyt autamme asiakkaitamme vastuullisuuteen liittyvien laatukriteereiden määrittelemisessä heidän omissa kevennetyissä kilpailutuksissaan”, Tero Lehtisaari vinkkasi.

Tietokoneet-puitejärjestelyn sopimustoimittajat sekä Finnwatchin ja Eetti ry:n edustajat pääsivät kertomaan näkemyksiään sosiaalisesta vastuusta paneelikeskustelussa, jonka veti Hanselin Kalle Hietaranta.

Tilaisuuden päätteeksi Hanselin Karolina Lehto kertoi, miten lainsäädännössä kannustetaan vaatimaan vastuullisuutta. Vaatimuksia julkisille hankkijoille tulee paitsi hankintalainsäädännöstä, myös esimerkiksi ympäristö- ja energiatehokkuuslainsäädännöstä. Vastuullisuuden punnitseminen alkaa jo hankinnan kohteen valinnasta, minkä jälkeen edetään soveltuvuusvaatimusten asettamiseen ja hankinnan kohteen kuvaamiseen. Vertailuperusteissa ja erityisesti sopimusehdoissa hankkija voi tehdä tahtotilansa selväksi tarjoajille.

Hansel kehittää hankintatointa LOGY ry:n jäsenenä
LOGY ry on Suomen suurin logistiikan ja hankinnan asiantuntijoiden verkosto, jonka tehtävänä on lisätä oston ja logistiikan toimintakentän tunnettuutta ja merkitystä liiketoiminnan keskeisenä tuloksentekijänä.