Uudistuva Hilma palvelee monipuolisemmin

Hilma eli hankintailmoitukset.fi-palvelu uudistetaan palvelemaan eri käyttäjäryhmiä entistä paremmin. Uusi Hilma otetaan käyttöön vuoden 2020 alussa. Projektin vetovastuu on Hanselilla, ja uudistustyöhön osallistuvat työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö, Julkisten hankintojen neuvontayksikkö ja monet muut toimijat.

Hilma on sähköinen ilmoituskanava, jossa hankintayksiköt ilmoittavat julkisista hankinnoistaan. Yritykset saavat Hilmasta reaaliaikaista tietoa käynnissä olevista hankintamenettelyistä ja ennakkotietoa tulevista hankinnoista. Hilmassa ilmoitetaan kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät sekä julkista rahoitusta saavat hankinnat.

Sivuston rakentaminen nykypäivän tarpeita vastaavaksi tukee markkinoiden toimintaa ja helpottaa julkisten hankintojen parissa tehtävää työtä. Ohjenuorana uudistuksessa ovat avoimuuden lisääminen, käyttäjälähtöisyys sekä jatkuva kehitys. Nykyisellään lähinnä ilmoituskanavana toimiva Hilma tulee uudessa muodossaan huomioimaan tarjoajat, eri yhteistyökumppanit sekä palvelua satunnaisemmin tarvitsevat hankintojen ilmoittajat entistä kattavammin.

”Tarjoamalla enemmän tietoa tulevista hankinnoista palvellaan erityisesti markkinoiden toimintaa. Haluamme uuden Hilman helpottavan tarjouskilpailuihin osallistumista, ja toivomme tämän myötä saavamme esimerkiksi pk-sektorilta lisää hyviä tarjouksia”, Tiina Luoma, Hilma-uudistuksen projektipäällikkö kertoo.

Nykyisen palvelun tapaan uusi Hilma tulee olemaan veloitukseton ja avoimesti kaikkien hankintayksiköiden käytössä. Palvelu tulee tarjoamaan myös mahdollisuuden tilata ilmoituksia itseä kiinnostavista hankinnoista, ja esimerkiksi jälki-ilmoitusten teko sujuvoituu.

Tähtäimessä kehittyvä palvelu

Käyttäjälähtöisesti rakennettavan palvelun toiminnallisuuksia määriteltiin vuoden aikana tiiviissä yhteistyössä sen tulevien käyttäjien kanssa. Hilman kehityksen tueksi koottiin hankinta-alan ammattilaisista koostuva ryhmä, johon kuului mm. hankintayksiköiden ja yritysten edustajia. Toiveita koottiin myös verkkokyselyllä.

”Ryhmä kokoontui vuoden aikana useita kertoja, ja sen avulla palvelulle rakennettiin vahva perusta tulevien käyttäjien toiveisiin ja näkemyksiin perustuen. Käyttöliittymän rautalankamallit ja muu käyttökokemus luotiin tiiviissä yhteistyössä”, kehityspäällikkö Timo Rantanen sanoo.

Hilman toteutuksesta käyty tarjouskilpailu saatiin päätökseen vuoden 2018 lopussa. Hinta-laatusuhteeltaan parhaan tarjouksen jätti Innofactor Business Solutions Oy. Innofactorin kanssa tehtävä sopimus käsittää mm. Hilman toimituksen, käyttöönoton, ylläpidon ja jatkokehittämisen. Hilma uudistetaan Microsoft Azure -⁠alustalle hyödyntäen ensisijaisesti sovellusalustan ulkoistamisen palveluita (PaaS). Palvelua kehitetään ketterin menetelmin. Hilmaan rakennetaan tulevaisuudessa myös avoimet rajapinnat, jotka mahdollistavat tiedon monipuolisen hyödyntämisen. Kertyvää tietovarantoa voisi avoimien rajapintojen myötä tuoda suoraan esimerkiksi organisaatioiden omiin järjestelmiin.

”Kehitystytössä meidän tulee huomioida myös EU-tasoiset kehityshankkeet kuten sähköisen hankinnan kehittyminen, ESPD-lomake ja Tenders Electronic Daily -⁠palvelun uudistuminen.” Timo Rantanen toteaa.