Valtionhallinto kirii tiedolla johtamisessa

Tietokiri-hanke vahvistaa tiedolla johtamisen kulttuuria valtionhallinnossa. Se syntyi tarpeesta tehdä parempia päätöksiä monimutkaistuvassa maailmassa, jossa tieto lisääntyy joka hetki. Julkisilla toimijoilla on suuri vastuu oikean tiedon tuottamisesta ja sen hyödyntämismahdollisuuksien tarjoamisesta.

Päätöksen perusta on parempi, kun se perustuu laadukkaaseen, monipuoliseen tietoon ja sen analyysiin. Hanselin asiantuntijat esittelivät vuoden aikana analyysipalvelujamme muun muassa Valtioexpossa toukokuussa ja Tietokirin syyskauden avajaisissa syyskuussa. Lisäksi julkaisimme Tietokiri.fi-sivustolla case-kuvauksia ja blogeja sekä viikon lukuja, jotka nostavat esiin kiinnostavia yksityiskohtia valtionhallinnon datapohjasta.

Hansel on kehittänyt määrätietoisesti hankintatiedon hyödyntämistä viime vuosien ajan. Ensimmäisenä valmistui Valtion hankintadatapalvelu. Sen innostamana päätettiin rakentaa myös Tutkihankintoja.fi-palvelu, joka toi tiedon helposti ja visuaalisesti kaiken kansan saataville. Sama aineisto vietiin lisäksi Avoindata.fi-palveluun. Uusin jäsen Hanselin analyysituoteperheessä on yhtiön asiakkaille suunnattu Hankintapulssi (linkki juttuun: Suunnittelu parantaa hankintojen hallintaa), joka avaa tietoja asiakasorganisaation tekemistä hankinnoista.

”Sähköiset palvelut auttavat alkuun hankintatietojen tutkimisessa. Jos asiakkaat kiinnostuvat syvällisemmästä olemassa olevan tiedon hyödyntämisestä, teemme heille kattavia spend-analyysejä ja toimenpide-ehdotuksia”, kertoo kehityspäällikkö Tuula Risikko.

Ensimmäisenä vuonna Tietokirissä olivat aktiivisimmin mukana Hanselin lisäksi sen vetovastuun saanut Valtiokonttori sekä HAUS, Maanmittauslaitos, Palkeet, Senaatti-kiinteistöt ja Vimana. Hankkeen tavoitteena on tehdä näkyväksi tiedolla johtamisen tuloksia ja jakaa hyväksi havaittuja työkaluja ja oppeja. Tarkoituksena on myös koota valtiokonsernin yhteisiä tietovarantoja ja tarjota organisaatioille analyysipalveluja ja tiedon visualisointia. Lisätietoja: www.tietokiri.fi