Esteettömiä ja vastuullisia kokouspaikkoja tarjolla

Vuoden 2018 aikana Hansel kilpailutti asiakkaidensa käyttöön puitejärjestelyn, joka tarjoaa kotimaassa toteutettavien kokousten, tapahtumien ja virkistystilaisuuksien järjestämiseen tarvittavat kokous- ja tapahtumapaikat.

Kilpailutuksessa haluttiin varmistaa, että kokouspaikkoja on tarjolla kattavasti ympäri Suomen, ja kaikenkokoisilla yrityksillä ja yrittäjillä oli mahdollisuus osallistua kilpailutukseen. Valituista sopimustoimittajista 85 prosenttia, eli 65 yritystä edustaa pk-sektoria. Yhteishankintasopimuksen lähes 200 kokouspaikkaa sijaitsevat eri puolilla Suomea, ja kokouspaikkatarjonta vastaa asiakkaiden tarpeita valtakunnallisesti.

Sopivin tila löytyy uudesta Kokousvarauspalvelusta

Kaikissa sopimuksen kokouspaikoissa huomioidaan mahdollisuuksien mukaan esteetön pääsy yleisiin tiloihin sekä tarjottuihin kokous- ja majoitustiloihin. Tämän lisäksi yli sadassa kokouspaikassa on mahdollista järjestää esteetön tapahtuma huomioiden Invalidiliiton laatimat Esteettömän tapahtuman Helppo liikkua -⁠kriteerit. Kriteerit huomioivat tapahtumapaikan osalta muun muassa kulkuyhteyksiin, esteettömiin kulkureitteihin sekä tilojen kalustukseen ja valaistukseen liittyviä asioita.

Hanselin asiakkaat voivat tehdä varauksia kokouspaikkoihin muun muassa Hanselin verkkosivuille avatun Kokousvarauspalvelun kautta, haun voi tällöin kohdistaa erityisesti niihin kokouspaikkoihin, joissa esteettömyys on huomioitu.

”Asiakkaamme järjestävät aika ajoin tilaisuuksia tai tapahtumia, joissa osallistujien joukossa on liikkumis- ja toimintaesteisiä. Tällöin esteettömyyteen liittyvät asiat on huomioitava jo tapahtuman suunnittelun alkuvaiheessa, ja nyt yhteishankintasopimus vastaa entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin näiltä osin”, toteaa kilpailutuksen valmistelussa mukana ollut kategoriapäällikkö Minna Isoherranen.

Kokouspaikkoja koskevissa vähimmäisvaatimuksissa on huomioitu myös ympäristö- ja sosiaalinen vastuu. Kokouspaikoissa tehdään muun muassa lämmön-, sähkön- ja vedenkulutuksen mittausta ja seurantaa sekä pyritään vähentämään ruokahävikkiä. Sosiaalisen vastuun osalta kokouspaikoissa on sitouduttu kiinnittämään huomiota henkilöstön tasa-arvoiseen kohteluun, eikä häirintää tai muuta epäasiallista käytöstä työyhteisössä tulisi sallia missään muodossa.