Yhteishankinnoissa laaja toimittajakunta

Hansel toteuttaa yhteishankintojen kilpailutukset asiakastarve- ja toimittajamarkkina-analyysien perusteella. Erilaisten toimittajien mahdollisuuksia päästä sopimustoimittajaksi voidaan tukea asettamalla tarjoajien soveltuvuusvaatimus kilpailutuksessa oikealle tasolle.

Soveltuvuusvaatimuksia asettamalla hankintayksikkö pyrkii varmistumaan tarjoajan kyvystä toteuttaa hankinta. Hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia. Tyypillisiä soveltuvuusvaatimuksia ovat liikevaihto, riskiluokka ja referenssit.

Eri kokoisten yritysten mahdollisuudet osallistua yhteishankintoihin pyritään turvaamaan myös jakamalla hankinta osiin. Yhteishankinnat voidaan jakaa osiin kilpailuttamalla esimerkiksi alueellisesti, tuote- tai palveluryhmäkohtaisesti tai osaamisalueittain. Myös dynaaminen hankintajärjestelmä voi toimia tehokkaana keinona toteuttaa hankintoja siten, että myös pienet ja keskisuuret yritykset voivat osallistua yhteishankintaan.

Eri kokoisten yritysten mahdollisuudet osallistua yhteishankintoihin pyritään turvaamaan.

Dynaamiseen hankintajärjestelmään valitaan kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät tarjoajat ja kaikki hankinnat tehdään minikilpailutuksin. Koska järjestelmään voi tulla valituksi eri kokoisia toimittajia, myös pk-yrityksillä ja alueellisesti toimivilla yrityksillä on mahdollisuus päästä sopimustoimittajaksi.

Jaettujen yhteishankintasopimusten osuus kaikkien Hanselin yhteishankintojen käytöstä vuonna 2018 oli 64 prosenttia. Alueellisesti jaettujen puitejärjestelyjen osuus oli 14 prosenttia, tuote- ja palveluryhmäkohtaisesti jaettujen puitejärjestelyjen osuus oli 39 prosenttia ja osaamisaluekohtaisesti jaettujen puitejärjestelyjen osuus oli 10 prosenttia. Uusien dynaamisena hankintajärjestelmänä toteutettujen yhteishankintojen osuus jäi vuonna 2018 vielä alle prosenttiin yhteishankintasopimusten käytöstä. Vuonna 2019 tilanne muuttuu. Jakamattomien yhteishankintasopimusten osuus oli 36 prosenttia.

Pk-yritysten osuus Hanselin sopimustoimittajista vuonna 2018 oli 42 prosenttia ja alihankkijoista 87 prosenttia.

Ulkomaisia toimittajia Hanselilla oli vuoden 2018 lopussa 27.

Hankintaväylä palvelee toimittajia
Lanseerasimme touko­kuussa 2018 sopimus­toimittajillemme oman uutis­kirjeen, Hankinta­väylän. Julkaisu kertoo kvartaaleittain toimittajille ajan­kohtaisista asioista ja antaa vinkkejä yhteis­työhön Hanselin ja asiakkaidemme kanssa. Viime vuonna käsiteltyjä aiheita olivat muun muassa Hanki-palvelun muutokset ja Handi-palvelun käyttöön­otto, Hilma-uudistus sekä DPS:iin tarjoaminen. Hankinta­väylässä pääsevät ääneen myös sopimus­toimittajamme, jotka jakavat haastatteluissa vinkkejä kollegoilleen. Uutis­kirjeelle oli selvästi ollut tarvetta, ja se onkin ollut erittäin luettu.